Aktuality / Význam vitamínů ve výživě





Vitamíny jsou nízkomolekulární organické sloučeniny. V lidském organismu se podílejí na biochemických procesech jako katalyzátory, tzn. že modulují rychlost chemických reakcí. Nejenže řada vitamínu působí v organismu jako důležité antioxidanty, které eliminují vznik volných radikálů, ale zasahují například také do metabolismu bílkovin, tuků a cukrů nebo se také podílejí na tvorbě energie z živin i na syntéze látek, například aminokyselin, hemoglobinu a dalších. Vzhledem k tomu, že si lidský organismus sám nedokáže syntetizovat vitamíny v dostatečném množství, jedná se tak o esenciální (nepostradatelné) složky výživy, které je potřeba přijímat v potravě.

Dělení vitamínů

Tradičně dělíme vitamíny podle rozpustnosti do dvou základních skupin. První jsou vitamíny, které se snadno rozpouštějí ve vodě, označovány jsou jako "hydrofilní. Druhou skupinou jsou poté vitamíny rozpustné v tucích neboli "lipofilní" vitamíny. Dále však existuje dalších 13 základních skupin vitamínů. Většina z nich má však ještě svoje podskupiny, kterým se říká "vitamery". Vitamery mají obecně stejnou molekulární strukturu a mají v těle podobné účinky. Například vitamín A má nejméně 6 známých vitamerů - retinol, retinal, tři rostlinné karotenoidy a xantofyl. Jelikož náš organismus potřebuje ke správnému fungování jen malé množství vitamínů, stejně jako minerálních látek a stopových prvků v potravě, označují se souhrnně jako mikronutrienty.

Projevy nedostatku a nadměrného užívání vitamínů

Dlouhodobý nedostatek vitamínů se dříve nebo později může na našem organismu projevit. Ať už nenápadnými příznaky jako jsou únava či oslabená imunita, tak i vážnějšími příznaky při úplném nedostatku vitamínů, kdy vznikají různé "avitaminózy", které se projevují poruchou tělesných funkcí nebo vážnými nemocemi. Lehčí formy spojené s částečným nedostatkem vitamínů poté označujeme jako "hypovitaminózy", příklad v průběhu zimních měsíců postihuje hypovitaminóza vitamínu D. Naopak opačným stavem jsou "hypervitaminózy", kdy dochází k nadměrnému množství vitamínů v těle. Například nadměrný příjem vitamínu E způsobuje přechodné žaludeční potíže.

Jaké je tedy shrnutí?

Jak jsme si v článku již sdělili, nedostatek vitamínů může způsobit celou řadu problémů, které není radno podceňovat. Jelikož je tělo nedokáže samo syntetizovat, je vhodné je přijímat v potravě nebo v suplementech. Pozor je však si dávat také na nadměrné užívaní vitamínů, které rovněž může způsobit celou řadu zdravotních obtíží.

Pokud si nebudete vědět rady, můžete se obrátit na naše na profesionály v oboru, kteří vám rádi pomůžou. Případně můžete mrknout na aktuality ze světa fitness nebo na naše služby.

Zdroj: ROUBÍK, Lukáš. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha: Erasport, [2018]. ISBN 978-80-905685-5-6.



Zpět



Do Poruby daleko? Zkuste

Dubina