Aktuality / Může kardio spálit svalovou hmotu?





Zásadní otázkou každého cvičence už určitě nejednou bylo, zdali má pokračovat se svým běháním, či spíše nikoliv. Právě v tomto článku se pokusíme zjistit, jestli není lepší kardio cíleně zařazovat do tréninkového režimu či ho nakonec úplně vynechat. Tak čtěte dále!

Nejdříve je potřeba si uvědomit, že při kontinuální sportovní aktivitě slouží glykogen a tuky jako hlavní energetický zdroj. Pokud má glykogen nízkou hodnotu, a to jak zapříčiněním silového či jiného tréninku, tak mohou být spotřebovávány i látky jako leucin nebo izoleucin. Přesto je to však pouze 5, maximálně 10 % z celkového energetického krytí. Tyto aminokyseliny však také nemusí být nutně čerpány přímo ze svalových bílkovin atleta, ale lze je čerpat i ze stravy, čemuž se říká aminokyselinový pool.

U některých jedinců, především těch, kteří mají sedavé zaměstnání se však může objevit i pozitivní efekt na svalovou hypertrofii a u starších jedinců se také může částečně zabránit svalové atrofii. Nevhodné zařazení však může mít negativní účinky, ale to za určitých podmínek.

Jaká doba je tedy nejvhodnější k tomu, aby zde bylo zařazeno kardio? Velkou proměnnou v této otázce hraje právě doba trvání a intenzita. Pokud se jedná o rozehřátí před tréninkem, které trvá pět minut v podobě běhu nebo 15 minut jako jízda na kole. Tak zkrátka nelze mluvit o jakémkoliv narušení svalové hypertrofie. Pakliže se však jedná o aktivitu, která je vysoké intenzity a trvá více než 30 minut, tak už je potřeba nad daným tréninkem pořádně přemýšlet.

Naprosto nejvhodnější zařazení kardia je po silovém tréninku, což se jeví i logicky jako správná volba. Nikdo nechce být unavený ještě předtím, než začne posilovat. Ovšem v tomto by měl být zachován rozestup aspoň jednoho dne od silového tréninku. Svou roli také hraje typ cvičení. Větší omezení hypertrofie totiž nastalo, v případě běhu, například oproti jízdě na kole. Ovšem mohlo by to platit i v případě běžkařského a veslařského trenažeru. Taktéž nelze opomíjet ani čím dál více, oblíbený air bike.

Kardia by se proto neměli vzdávat ani ti, kteří by chtěli maximalizovat svou hypertrofii, jelikož díky kardiu lze lépe prokrvit svalová vlákna. Taktéž se díky němu zlepšuje regenerace a pozitivní dopad to má i pohybový aparát atleta.

Vhodný jídelníček může kdykoliv atlet probrat s našimi nutričními specialisty, kteří mají i potřebné znalosti pro sestavení správného jídelníčku. Různé lekce u nás v posilovně jsou zaměřeny na kardio a rozvoj síly, tudíž není třeba se bát a jít to zkusit!



Zpět



Do Poruby daleko? Zkuste

Dubina